Ellinor i U15-SM

2013-03-24 i Allmänt

SM för U15 gick av stapeln i Askim 2013. Ellinor representerade BK Kruset och tog sig till en fin kvartsfinal. Lasse Südow rapporterar.

Så är ännu ett SM-äventyr över. Den här gången spelades SM för U 15 i Askimshallen, välkänd mark för familjen Südow då mamma Milla på sin tid spelade badminton här och pappa Lasse gjorde två år i Hovås basketbollklubb i division 2 i samma hall.

Ellinor har ju inte spelat speciellt mycket över vintern utan var tvungen att kvala. Jo visst, Svenska badmintonförbundet har frångått sina riksrankningar och tillåter numera alla att vara med via kvalomgångar. Allt går ju efter rankningspoäng numera.  Vi åkte alltså upp redan på fredagen till Askim. På parkeringen träffade Ellinor direkt kompisar från Skogåslägren, tänk så mycket idrotten kan ge när man får kompisar över hela landet! Första dagen umgås hon mest med tjejerna från Umeå och Ljusdal.

Ett härligt arrangemang tycker jag, man har 8 banor att spela på och har tagit hela gymnastiksalen (min baskethall!) i anspråk för väskupplag, en jättestor ”players lounge” med två träningsbanor, fat boys, fruktskålar, tjockmattor, flipperspel m.m. Där kan spelarna hänga i väntan på match. Vuxenförbud i players lounge!

Ellinor vann sin första match mot Ylva från hemmaklubben Askim, Ylva som tog brons i U 13SM för någon vecka sedan. Tyvärr förlorar Ellinor sedan kvalfinalen mot relativ beskedligt motstånd, matchovanan lyser igenom tycker jag.

Nästa dag är det invigning redan 08.00 på morgonen med individuell presentation, ljusspel, tal och nationalsång. Chanh Lu och jag har lyckats jaga upp var sin stark kopp kaffe så vi sitter och trivs ganska bra på läktaren.

Eliinor ska bara spela dubbel, hon har själv parat ihop sig med Emma från Täby. De har aldrig spelat ihop men tyckte det var en bra idé att prova. Massor av bra badminton under dagen, man får ju följa de ungdomar man känner lite mer noggrant. Bland annat gör Simon från Tranås en heroisk match mot Filip från Ljungby och lyckas ta sig till kvartsfinal, där han har matchboll till semi.

Ellinor och Emma spelar en mycket stabil 8-delsfinal och får en fruktad motståndare, Denise från Västerås och Emma från Borås.  De spelar en fantastiskt spännande match, leder vid 11 i båda seten, men landslagstjejerna lyckas ändå krångla sig ur det svåra läget Elli och Emma sätter dem i. Tyvärr förlust med 21-19, 21-16.

Nåväl, spelet fungerade mycket bra och tjejerna pratar redan om att fortsätta spela vid Challengeturneringar och när de i övriga deltar i samma turneringar. Vi i BK Kruset kan i alla fall vara lite stolta över att det blev kvartsfinal i SM, det var väl några år sedan.

/Lasse