Malin och Niklas spelade Österlenspelen 15–16 december

2012-12-16 i Allmänt

Prenumerera via:

BK Kruset representerades av Malin Johansson och Niklas Johansson i helgens tävling Österlenspelen i Simrishamn. Malin rapporterar.

När vi kom ner i lördags började tävlingen med singlar. Niklas spelade mot Jonte Nordén från Fåken, något vi trodde skulle vara en lättare match än det blev. Niklas fick inte rätt på sitt spel och spelade svårare än vad han hade behövt. Dock kämpade han på bra! Hans andra singel spelades mot Pontus Ivarsson från Karlskrona. Pontus är ett bra motstånd men Niklas höll klass i matchen och gav ett rejält motstånd. Han spelade riktigt fin badminton stundtals, med många fina dueller, men tyvärr räckte det inte till en seger. Niklas gick tyvärr inte vidare ur sin pool.

Sen var det tid för min första singel mot Kristina Fredlund från Kristianstad, en rutinerad tjej som jag mött en gång tidigare och då hade jag inte mycket att hämta. Men efter att ha kommit in i matchen spelade jag okej och gav henne en match. 21-17, 21-18 tror jag att det slutade. Kände själv att jag hade mer att ge men det gick inte riktigt. Tyvärr fick jag WO i min nästa singel så jag gick vidare ur poolen. Semi väntade idag, söndag, och jag gjorde mitt livs singelmatch! Motståndet var Sophie Olsson från Aura. Vi har aldrig möts tidigare, men hon är en rutinerad a-klassare som brukar gå långt i tävlingar. I första set kom jag inte in i mitt spel, men fokus och koncentration var på topp och jag lyckades vända och vinna 2a set. Det var jämt fram till sidbyte i 3e där hon drog ifrån lite och där visade sig rutinen och orken. Men jag kämpade och slet och är riktigt nöjd.

I dubbel mötte Niklas och Vincent det andraseedade paret. Niklas gjorde så gott han kunde i den situationen, tyvärr räckte det inte. Själv spelade jag med Kristina Fredlund och vi vann första matchen mot Veberödtjejerna Linnea och Sofia Bengtsson. Det blev en bra match. Tyvärr förlorade vi nästa match och slutade 2a.

I mixed mötte vi den rutinerade Carl Fredlund och Sophie Olsson. På pappret hade vi INTE EN CHANS, men tog ledningen i första vid 11 tror jag vi ledde med 11-4 eller nåt liknande. Vi pressade dem bra och med tanke på att Niklas aldrig spelat någon vidare tävlingsmixed så gjorde vi en riktigt bra match.

En väl genomförd helg. Även om det inte gick hela vägen någonstans har vi kämpat och spelat på toppen av vår förmåga många gånger, så vi ser nöjda tillbaka på tävlingen.

/Malin J.

Alla resultat: http://badmintonsweden.tournamentsoftware.com/sport/tournament.aspx?id=D01C6C54-E94D-4BED-A01E-18C4F013C343