Föräldramöte!

2012-10-30 i Allmänt

Fredagen 19 oktober hölls ett första föräldramöte inom ramen för BK Kruset. Föreningen har en stark ungdomsverksamhet. Ordförande Lasse Südow och chefstränaren Janne Persson höll en information om klubbens mål, metoder och ekonomi. De närvarande föräldrar

Lasse och Janne höll i mötet som samlade ett 10-tal föräldrar. Bra, tyckte vi, med tanke på tiden 18.00 en fredagkväll.

Vi tog upp följande.

Först en introduktion varför vi vill genomföra ett föräldramöte. Vi vill berätta lite mer om klubben, lite om hur vi tänker och vad som händer framöver. Vilken tränings- och tävlingsidé har vi och hur ser ni och era barn på badminton.

Vi informerade om vår verksamhetsplan. Nyckelorden breddklubb, glädje och alla får vara med känns helt rätt för alla.

Janne pratade därefter en del om tävlingar och träning, och vi fick värdefull feed-back från föräldrarna om att vi borde vara tydligare med vilka tävlingar som vi tänker deltaga i som klubb. För många barn fungerar det som en spännande morot. Även eventuella uppflyttningar i träningsgrupper är något för barnen att kämpa för, de pratar om det, det är viktigt för dem. Föräldrarna efterlyste lite fler tävlingar på träningarna, för att på ett mjukt sätt förbereda spelarna på tävlingsmomentet, vilket annars kan vara ganska mentalt tufft om man inte är förberedd.

Vi berättade att klubben har en omsättning på ca 100.000 kronor, de största kostnadsposterna är bollar och hallhyra. Viss förvåning spreds på mötet över att ingen tränare tjänar en krona på sitt engagemang.

Vi pratade även i denna grupp om vårt ungdomsmästerskap för skolelever. Alla ”våra” spelare får jättegärna i sina skolor bjuda in fler klasskompisar och andra till deltagande den 17/11. Skicka bara mail till Janne på bkkruset@hotmail.com med namn, ålder, klass, skola.

Vi berörde också framtida turneringar, och att vi behöver lite hjälp från glada föräldrar vid dessa få tillfällen under året. Lasse berättade om att vi i framtiden skulle vilja undersöka förutsättningarna för att återstarta Kullamannen Cup, men att första nya tävlingen blir vårt eget arrangemang av serietävling i Mars nästa år.

Det framkom önskemål om tröjor att sälja till de unga spelarna. En tanke är att sikta på en billigare bomulls-T-shirt som komplement till lite mer avancerade tävlingströjor och ställ. För barnen är även detta en viktig motivationsfaktor, klubbtröjan! Gör vi en i bomull kommer den att användas även i skolan.

Slutligen något om klubbens sponsringsupplägg. Vi har undvikit att satsa på sponsringsformer som innebär att ungdomarna och föräldrarna får dra runt och sälja saker. Vi har idag tre former av sponsring:

1. Frivillig sponsring, där vi försöker sälja in oss till något företag m.m.
  2. CityGross-kvitton. Vi deltar som flera andra idrottsklubbar i Höganäs i CityGross kvittosamlingsaktivitet. Vi får 1% av det totala värdet på kvittona. Så samla alla era kvitton från CityGross och lämna in på träning. Redan sommarens lilla uppstart gav 900 kronor, vilket kanske inte låter mycket men är väldigt värdefullt för klubben.
  3. Svenska Spels spelkort. Klubben finns anmäld som en deltagande klubb i den satsning som Svenska spel har lanserat. Om du brukar lämna in en tipsrad eller lottokupong, be spelombudet om att få ett spelkort (helt enkelt en registrering hos Svenska Spel). Då kan man direkt i butiken eller själv på nätet välja vilken klubb man vill stödja. Spel via spelkort ger 10 poäng per krona till klubben, i slutet av säsongen delar Svenska spel ut 50 miljoner kronor som fördelas på antalet poäng varje klubb fått.

Det här var ett trevligt och bra möte som vi ska försöka upprepa en gång per säsong.

/Lasse och Janne