Rapport från U15-SM

2012-03-19 i Allmänt

16-18 mars spelades SM för U15-spelare i Skogås. Ellinor representerade BK Kruset. Lasse Südow rapporterar.

Vi fick åka upp redan tidigt på fredagen, Ellinor var tvungen att kvala in i SM. I år hade man tagit beslutet att även icke-riksrankade spelare får vara med så Ellinor hade en lite stege att klara av innan huvudturneringen.

Första matchen spelades mot Linnea från hemmaklubben Skogås. Ellis hade ett svårt första set med en hel del egna misstag. I andra set drog Ellinor samman spelet och fick fart på benen. Det nya jag ser är att hon kan ta smashar! Intressant utveckling som börjar ge poäng.

När hon väl fått grepp om spelet låter hon inte chansen gå förbi och vinner de sista två seten med 21-16, 21-17. Därefter fick hon möta Maja från grannklubben Spårvägen. Maja är en stor, duktig spelare som jag inte tror spelar så mycket, men hon spelar mycket bra. Hon är seedad i kvalet och det med rätta. Nu har Ellinor dock uppe ångan och vinner med 21-18, 21-13. Det är en tät match med mycket energi.

Lördagen börjar tidigt. 08.00 är vi alla i hallen för presentationer klubbvis i nedsläkt hall och strålkastare, invigningstal, nationalsång och uppträdande av Melodifestivaldeltagarna Youngblood. Nytt för i år är också att man skapat en ”Players lounge”, med gratis frukt, Risifrutti och speciella vattenflaskor med SM-logo till alla spelarna. Dagen börjar med mixed dubbel där Ellinor spelar med Albin från Dalarna. De får tufft motstånd i första matchen mot Sandra och Enok från Göteborg. Ellis och Albin gillar dock att spela med varandra och lyckas vinna en bra tre-setare. Nästa match förlorar de dock mycket knappt till ett par som senare går till semifinal.

I singel får Ellis möte Emma Karlsson från Älmhult. Emma är före SM rankad tvåa bland 98.orna och är en mycket duktig spelare. Emma sätter full fart  men Ellis får ändå en hel del vunna poäng med sig. Det är svårt att ta initiativ mot en så bra spelare vilket kanske är nästa steg i utvecklingen, redan från första serveretur!

I dubbel blir det lite svårare, och Ellis börjar bli krasslig. Det tar tungt på krafterna att spela så många hårda matcher under en dag.

Men hon gör ett bra jobb och visar att hon hör hemma på den här nivån!

Lasse