Kruset i Nissanslaget och ungdoms-SM

2011-03-13 i Allmänt

Våra spelare från BK Kruset gjorde en mycket fin tävling i Halmstad. Samtidigt spelade Ellinor Südow i ungdoms-SM.

Nissanslaget i Halmstad spelades helgen 12-13 mars. Thomas Carlsson spelade hem herrsingel C. Thomas Magneklint tog en finfin tredjeplats. Stina Tansjö vann alla sina matcher i damsingel C och tog följaktligen hem förstapriset. I mixed C förlorade Tomas C och Stina T knappt i en tresetare mot paret Wennberg och Jönsson från Oskarström.

I herrdubbel C kunde vi glädjas åt en helkrusisk final med Thomas Carlsson och Niklas Johansson på ena sidan nätet och Thomas Magneklint och Robin Tufvesson på den andra. Matchen utvecklades till en rysare. Vem som vann? Magneklint & Tufvesson kunde ta emot första pris efter 23-21 i tredje set. Sammantaget blev BK Kruset delat sjätte bästa klubb i hela turneringen. Thomas Carlsson blev delat tredje bästa manlige spelare.

I U-15 gjorde Zeb Rudquist och Johan Andersson bra ifrån sig. Framförallt Johan spelade  tre riktigt bra matcher (en förlust och en vinst i poolspelet) och tog sig till slutspel. Där blev det knapp förlust mot John Ortiz från Göteborg.

Vad lärde vi oss? Det är nog dags för våra C-spelare att gå upp en klass. Nya utmaningar krävs för att utvecklas. Avslutar vi säsongen i B-klass? Skulle tro det. Zeb och Johan fick en del att tänka på. Båda har mycket stor utvecklingspotential men måste välja om och signalera att de vill öka trycket på träningen. Båda fick klart för sig i Halmstad att badminton är en sport där taktik och teknik måste utvecklas och tränas. Och jo, jag glömde en sak, konditionen. Vi kan ju ha världens bästa teknik och ett taktiskt huvud bättre än motståndaren. Men orkar vi inte så spelar det ingen roll. Badminton är en konditionssport.

Samtidigt som de flesta Krusetspelarna befann sig i Halmstad åkte Ellinor Südow till Stockholm, Huddinge, för att spela ungdoms-SM tillsammans med Adrian Levin från Älmhult. Tyvärr blev det en mycket tät förlust i första matchen, 17-21, 24-26 mot Julia Andersson och Emil Svensson. Riktigt skoj att BK Kruset också fanns representerat i SM. Allt talar för att Ellinor inte har spelat sitt sista svenska mästerskap.