Ellinor långt framme i IKEA-cup, Älmhult

2010-12-06 i Allmänt

Resa upp genom ett igensnöat Småland. Känns bra att Kruset har en spelare på plats då detta är en ganska stor tävling.

Ellinor spelar dubbel med Jessica Strömbäck från Skogås, en tjej hon träffade på Gotlandsspelen i somras, och mixed med Simon Berg från Tranås, en liten kille med fruktansvärd forehandskanon.

Poolspelet går bra, lite problem med Emma Stierna, en stor tjej från Oskarström, två år yngre men redan huvudet längre än Ellinor. Träningen med långa clear betalar sig här, jag ser också tendenser till att börja tänka taktiskt. Dagens enda dubbel är en bekväm resa, tjejerna har aldrig spelat ihop men börjar hitta varandra efter ett tag. Efter ett förbrödrande (försystrande?) snöbollskrig är det dags för Mixed, där Ellinor och Simon får ta sig an ett par från Oskarström, väl samspelta och med hårdhet i sitt spel. Det blir en kanonmatch, två tuffa set.

Kortspel och slappning på IKEA Värdshus (var annars?) och därefter en pizza på en av byns två pizzerior. Där träffar vi glada gossar från Ronneby badmintonklubb som är helt trogna idealet att spela för att det är kul.

Nästa dag är det dags för kvartsfinal mot Klara Hjelm från Gislaved. Också hon faller för Ellinors tunga clear/smash tryck. Kompisen Jessica från Skogås bjuder bra motstånd, men Ellinor har bestämt sig att vinna. De är kompisar direkt efter igen. Och det kanske är som Janne säger, man måste kunna spela för fullt även mot kompisar, och bli vänner efteråt. Finaldags är det Julia Andersson från Oskarström, duktig, riksklassad och har slagit Ellinor tidigare. I denna match saknas en drop, ett försiktigt nätspel och fotarbetet skulle behövs filas på.

Semifinalen i mixed spelas mot Emma Karlsson, Sverige-trea, och Adrian Levin, detta illersnabba yrväder. Simon och Ellinor överraskar alla genom att knipa första set. Ingen respekt! Andra set förloras knappt efter att Älmhults badmintonklubb fått samla ihop sina coachningsresurser. I tredje blir det lite större siffror men en underbart svängig och härlig match med bara vinnare.

Finalen i dubbeln blir fantastiskt spännande och spelas återigen mot Julia Andersson, nu i par med Hilda Samuelsson från Oskarström. Tuff tre-setare med 22-20 i avgörande till Ellinor och Jessica.

Oskarström vann lagpokalen och bjöd på tung klapp- och stampshow. Men de är inom gränserna och mycket trevligt folk att snacka med.

Ellinor är väldigt nöjd med sin helg, man ser att hon gått fram betydligt senaste månaderna och har nog aldrig spelat så bra som nu.

Lasse S.